Dieta

     Pokarm jest nam potrzebny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Organizm człowieka można porównać do maszyny, która w zależności od tego jaki pokarm (paliwo) otrzyma, tak będzie funkcjonował. Pamiętajmy, że każdy,  kto dostarcza pokarm jest na diecie, dieta ta może być bardziej lub mniej zbilansowana. Specjaliści ds. żywienia postawili wiele „drogowskazów” jak należy prawidłowo odżywiać się. Ważnym „drogowskazem” jest piramida żywienia. Stanowi ona podstawowy, obrazkowy schemat proporcji produktów spożywczych, które powinniśmy spożywać. Pamiętajmy jednak, że oprócz piramidy żywienia jest wiele innych „znaków drogowych”, które należy wziąć pod uwagę. Powinniśmy uwzględnić normy żywieniowe- inne zalecenia dla dzieci, osób dorosłych, kobiet, mężczyzn, osób starszych, przy alergiach pokarmowych, w zależności od wykonywanego zawodu. Dlatego też pojawiają się trudne pytania:

Jak zaplanować posiłki dla całej rodziny?

Zadanie nie jest łatwe, tym bardziej, że żywimy członków rodziny, których zapotrzebowanie pokarmowe jest różne. Najlepiej rozwiązać sprawę zapewniając rodzinie urozmaicone posiłki poprzez ustalanie jadłospisu na okres kilku dni lub całego tygodnia. Aby dobrze ułożyć posiłki dla rodziny należy pamiętać o różnorodności pożywienia i wykorzystaniu produktów sezonowych.

Co to znaczy urozmaicona dieta?

Dieta musi być urozmaicona. W procesie pobierania pokarmu uczestniczy kilka zmysłów, zatem przygotowany posiłek musi być atrakcyjny pod względem smaku, ale również wyglądu, kolorów, estetyki podania, a także aromatycznie pachnieć. Zapach i smak można zaostrzyć dodając zioła.

O czym należy pamiętać przygotowując potrawy?

Nie rozgotowywać produktów zbożowych i warzyw „na miękko” – potrawy bardziej rozgotowane powodują szybszy wzrost cukru we krwi i szybko potem człowiek jest głodny. Należy stosować: gotowanie w wodzie i na parze, pieczenie  w pergaminie, duszenie (z dodatkiem jak najmniejszej ilości tłuszczu), należy unikać smażenia.

Czy dieta dziecka różni się od diety osoby dorosłej?

Dzieci to „biała kartka” którą zapisują rodzice, zatem ich nawyki żywieniowe my, dorośli kreujemy. Prawidłowe żywienie dzieci wywiera bardzo duży wpływ na ich rozwój i zdrowie. Dzieci rosną szybko dlatego muszą otrzymywać
w pożywieniu wszystkie niezbędne składniki pokarmowe, aby mogły prawidłowo funkcjonować.