Dobroczynne działanie błonnika pokarmowego.

cereal-1474496_1280

Błonnik pokarmowy wykazuje pozytywne działanie na układ sercowo-naczyniowy, polega ono na obniżeniu ciśnienia krwi, poprawie stężenia lipidów oraz zmniejszeniu stanów zapalnych. Ważną cechą błonnika jest również zdolność obniżania poziomu cholesterolu całkowitego oraz frakcji LDL. Taki mechanizm działania, jest możliwy dzięki dużej lepkości włókna pokarmowego. Źródłem błonnika, który wpływa na spadek cholesterolu we krwi są jabłka, jęczmień, fasola, płatki owsiane, łyski ryżu. Błonnik jako składnik pokarmowy jest trawiony i wchłaniany w jelicie cienkim, jednak duża lepkość przeszkadza absorpcji kwasów żółciowych z jelita krętego, co wiąże się z usunięciem cholesterolu LDL z krwi i przekształceniu kwasów żółciowych w wątrobie, proces ten może równocześnie zakłócać syntezę cholesterolu.

Błonnik pozytywnie wpływa na przebieg i leczenie cukrzycy.

Dieta cukrzyka powinna być bogata w błonnik pokarmowy, ponieważ jest on bardzo dobrym źródłem witamin i soli mineralnych. Produkty, które zawierają włókno pokarmowe korzystnie wpływa na glikemię w cukrzycy typu 1, na hiperinsulinomię, oraz poziom lipidów w surowicy krwi w cukrzycy typu 2. Zalecana ilość błonnika w diecie powinna wynosić jak dla zdrowej osoby dorosłej ok.20-40g/dobę.

Obszerne badania epidemiologiczne, wskazują iż błonnik może chronić przed zachorowaniem na raka jelita grubego. Częstotliwość występowania raka jelita grubego jest znacznie niższa w kulturach, gdzie ludzie jedzą duże ilości produktów bogatych w błonnik. Czynniki chroniące przed zachorowaniem na raka jelita grubego wynikające z właściwości błonnika to m.in. zmniejszenie czasu pasażu jelitowego i zwiększenie objętości stolca co za tym idzie zmniejsza się czas kontaktu z potencjalnymi toksynami w okrężnicy.

Wiele badań potwierdza i zaprzecza pozytywnemu wpływowi błonnika pokarmowego
na zachorowania na nowotwór jelita grubego, ale żadne badania nie potwierdzają,
że pomaga powstawaniu zatem nie mając pewności o dobroczynnym działaniu błonnika
na nowotwory mamy pewności, że nam nie szkodzi.

Błonnik zwykle zalecany jako środek zapobiegający zaparciom. Włókno pokarmowe wpływa pozytywnie również przy nietrzymaniu stolca oraz polepszenia jego konsystencji. Błonnik pokarmowy ma działanie wspomagające przy zaburzeniach pracy jelit.

Jedną z cech włókna pokarmowego jest zdolność do pobudzania perystaltyki jelit,
co przyspiesza defekacje. Obecność błonnika ma znaczenie ma duże znaczenie w leczeniu otyłości ponieważ posiłek bogaty w włókno pokarmowe jest wolniej trawiony zatem uczucie sytości trwa dłużej w konsekwencji osoba stosująca dietę wysokobłonnikową zjada mniej pokarmu.

Skontaktuj się z dietetykiem telefonicznie lub on -line:
Gabinet dietetyczny w Gnieźnie
Rejestracja : 506 180 509
e-mail : ewelina.maj@dieta.gniezno.pl